©Microsoft

Bing-chatbot is nog niet het succes waar Microsoft op had gehoopt

Bing-chatbot is nog niet het succes waar Microsoft op had gehoopt

17-08-2023 18:02

Microsoft hoopte met de AI-chatfunctie in zijn zoekmachine Bing marktaandeel af te snoepen van de grote concurrent Google. Maar een half jaar later lijkt dat nauwelijks te zijn gelukt.

Toen Microsoft in februari zijn AI-chatbot in Bing onthulde zei de softwarereus dat elke procentpunt marktaandeel dat het hiermee op Google zou winnen 2 miljard dollar extra aan omzet zou opleveren. Zes maanden later blijkt die ene procentpunt groei al knap lastig. Dat blijkt uit data van externe onderzoekers, schrijft de Washington Post. Zo is het marktaandeel van Bing volgens Statcounter momenteel 3 procent, evenveel als in januari. Toch noemt Microsoft zelf de AI-chatbot in de krant wel een succes, op basis van zijn eigen interne data. 

'Meer vooruitgang dan in 10 jaar'

Volgens Microsoft-marketingbaas Yusuf Mehdi heeft Bing wel iets aan marktaandeel ten opzichte van Google gewonnen, maar hij onderbouwt dat niet. Ook is er volgens Mehdi een toename van de mobiele zoekopdrachten op Bing en een groei in het gebruik van de Edge-browser. Tot voor kort was de AI-chatbot van Bing alleen met Edge te gebruiken. "We hebben de afgelopen zes maanden meer vooruitgang geboekt dan in de afgelopen tien jaar samen. We zijn blij met de start", zegt Mehdi.

Kort na de zet van Microsoft reageerde Google met zijn eigen chatbot Bard, die sinds kort ook in Nederland is te gebruiken. Ook test Google met AI gegenereerde blokken in zijn zoekresultaten. Die AI-blokken zijn in ons land nog niet beschikbaar.

Advertenties

De zoekmachine Bing is voor Microsoft geen belangrijke inkomstenbron. De advertentietak is goed voor minder dan 6 procent van de totale omzet. De reclame-omzet steeg vorig kwartaal wel met 3 procent op jaarbasis, maar de Bing-chatbot maakte daarin weinig verschil.

Dat de AI-chatbot van Bing alleen in Microsoft Edge werkte hinderde de groei in het gebruik, want Edge heeft slechts een marktaandeel van minder dan 10 procent. Binnenkort brengt Microsoft de Bing-chatbot wel uit op de twee populairste browsers: Google Chrome en Apple Safari. Volgens topman Mehdi beperkte Microsoft de AI-chatfunctie van Bing bewust tot Edge, omdat de infrastructuur van het bedrijf een bredere release nog niet had aangekund.

Irritatie over ChatGPT

Microsoft gebruikt voor de Bing-chatbot de technologie van OpenAI, waarin het eerder miljarden heeft geïnvesteerd. OpenAI kwam in november met ChatGPT, dat binnen mum van tijd populair werd en nog altijd meer gebruikers trekt dan Bing. De lancering van ChatGPT leidde volgens de Washington Post tot 'irritatie' bij Microsoft-medewerkers die 'hadden gehoopt dat Bing de eerste demonstratie van de OpenAI-technologie zou zijn'.

In juni trok ChatGPT volgens YipitData 233 miljoen gebruikers, terwijl het gebruikersbestand van Bing net onder de 100 miljoen bleef. Microsoft rolt de komende tijd ook meer AI-functies uit naar Office en Windows

Lees ook: AI-chatbot Snapchat plaatste per ongeluk zelf Stories