"Ik heet geen Dorito": mensen met namen die autocorrect aanpast willen verandering

©I am not a typo

Mensen met namen die autocorrect automatisch aanpast willen verandering

"Ik heet geen Dirty of Dorito". Mensen wiens namen consequent worden aangepast door autocorrect vragen voor verandering aan techgiganten. 

De I am not a typo-campagne komt uit het Verenigd Koninkrijk, waar voornamelijk Ierse, Indiase en Waalse namen consequent foutief worden verbeterd door smartphones en computers. Journalist Dhruti Shah ziet haar naam bijvoorbeeld vaak veranderen in Dirty of Dorito. Academicus Rashmi ziet haar naam vaak automatisch aangepast worden naar Sashimi of Rush me. 

"Onze namen zijn de belangrijkste woorden in ons leven - onderdeel van onze identiteit", schrijven de initiatiefnemers in een brief aan techgiganten. "Maar we hebben gemerkt dat hoewel alle namen gelijk zijn, de technologie die onze wereld vormgeeft ze niet zo behandelt."

Met de campagne willen de initiatiefnemers dat techgiganten hun naamwoordenboeken updaten. Daarvoor is een spreadsheet van namen gemaakt. Ook kunnen mensen uit andere landen hun naam invullen als die vaak door autocorrect wordt gewijzigd. 

Blijf op de hoogte over het laatste nieuwste via de Bright Nieuwsbrief.